0
Dressing

Keto mayonaise

Ik hoor je al denken.. Mayonaise, past dat wel in een gezond eetpatroon? 

Als je kiest voor zelfgemaakte mayonaise op basis van olijfolie of avocado-olie, dan kan dat prima. Niet in grote hoeveelheden natuurlijk. Want ook gezonde vetten blijven calorierijk.

De vetzuren afkomstig van olijf- of avocado-olie werken ontstekingsremmend. In tegenstelling tot mayonaises uit de supermarkt die voornamelijk uit geraffineerde oliën, E-nummers en suiker bestaan. Teveel linolzuur uit die geraffineerde olies leiden tot een verstoorde vetzuurbalans. Omega 6 tov omega 3. Hoe meer omega 6 en hoe lager onze omega 3, hoe meer (laaggradige) ontstekingen als gevolg. 

INGREDIËNTEN

  • 2 el mosterd 
  • 1 à 2 eieren
  • 1 el azijn (ik gebruik witte wijnazijn)
  • 1 el citroensap
  • 250 ml zachte olijfolie of avocado olie 
  • Peper en zout

Voeg naar eigen voorkeur nog look toe.

WERKWIJZE

Voeg de eitjes samen met de andere ingrediënten samen in een maatbeker. Plaats de staafmixer in de beker en zorg dat de eierdooiers onder de mixerkop zitten.  Start nu met mixen en hou de mixerkop onderaan in de beker voor enkele seconden. Breng de mixerkop voorzichtig en langzaam naar omhoog. Mix tot alle olie weg is en een volle structuur van mayonaise ontstaat.  Proef en kruid indien nodig nog af met extra kruiden.

Doe de mayonaise in een afgesloten pot en bewaar voor 2-3 weken in de koelkast.

Voeg 1 koffie tot eetlepel toe aan je maaltijd en geniet 😉

SMAKELIJK!

Receptje via kpnifoodie.com

Print Friendly, PDF & Email

You Might Also Like...

Geen reacties

    Laat een reactie achter